2.000 del "Winnipeg". Diario de a bordo (Jesús Chueca)

Autor: Josu Chueca Intxusta

Editorial:  Intxorta 1937 Kultur Elkartea

Primera edición:  Noviembre, 2021

Textos: Euskera / español

Páginas: 215

Encuadernación: Tapa dura

ISBN :  978-84-120258-5-9

1939ko abuztuaren 4an 2.000 errefuxiatu baino gehiago itsasoratu ziren Txilerantz, Winnipeg zamaontzi frantsesean, SERE Espainako Errefuxiatuak Ebakuatzeko Zerbitzuak fletatuta eta Pablo Nerudak babestuta, Txileko kontsul berezia Parisen.

Beste hainbat itsasontzitan bezala, erabili zirenak milaka pertsona eramateko kontinente artean behin betiko erbesteratzera Amerikan, Winnipeg itsasontzian (Pauillac, Frantzia - Valparaiso, Txile) egunkariak idatzi ziren, horma irudiko kazetaritza gisa, bidaiariei informazioa emateko, bai zeharkaldian itsasontziko bizitzaren alderdiei buruz, bai bizitzen ari ziren nazioarteko testuinguru bereziari buruz: II. Mundu Gerraren hasierako egoera.

"2000 del Winnipeg. Diario de a bordo" egunkaria argitaratu eta transkribatuta, egunkari horren idazketa batzordeak emandako informazioa ikusarazi daiteke.

SEREK eta Txileko ordezkaritza diplomatikoak dinamizatutako espedizioaren prestakuntzari buruz atariko azterketa eginda, aukera eman digu batzuen eta besteen benetako parte hartzea aztertzeko, bai eta haien motibazioak eta zertzeladak ere, gai honi buruz orain arte izan diren mitifikazio eta desmitifikazioa nagusien gainetik.

Más de 2.000 personas refugiadas zarparon el 4 de agosto de 1939, con destino a Chile, a bordo del carguero francés Winnipeg, fletado por el SERE (Servicio Evacuación Refugiados Españoles)y tutelado por Pablo Neruda en su calidad de Cónsul especial de Chile en París.

Como en otros barcos que condujeron a miles de personas a su definitivo exilio intercontinental en América, en el Winnipeg (Pauillac, Francia - Valparaíso, Chile) se redactaron diarios que, a modo de periodismo mural, informaron a pasajeros y pasajeras tanto de aspectos de la vida en el barco durante la travesía, como del especial contexto internacional que se estaba viviendo: la coyuntura del los inicios de la II Guerra Mundial.

La edición y transcripción del "2000 del Winnipeg. Diario de a bordo" permiten visualizar la información dada por la comisión redactora del citado diario.

El estudio introductorio acerca de la gestación de esta expedición dinamizada por el SERE y por la representación diplomática chilena, nos permite ponderar la participación real de unos y otros, así como sus motivaciones y circunstancias por encima de las dominantes mitificaciones y desmitificaciones hasta ahora obrantes sobre esta cuestión.

1 Artículo